18 серпня 2020 р. Андрій Цибулько, засновник Центру енергетичної безпеки України, відвідав виставку «Інфраструктура електротранспорту 2020: вікна можливостей», де виступив з коротким докладом щодо ситуації з електроавтобусами в Україні та можливих шляхів державної підтримки вітчизняного виробника..
За моєю інформацією, на сьогодні, в Україні є мінімум 3-4 вітчизняних виробника, які мають можливість в короткі строки налагодити серійне виробництво електроавтобусів. Також є два виробника, які вже зробили свої перші прототипи. (це львівський Електрон та луцький Санрайз).
In addition to the battery, Ukrainian manufacturers can fully produce an electric bus from domestic components (body, chassis, electric motor, control systems).
One of the main obstacles to the mass introduction of electric buses is their high price (1.5-2 times more than conventional buses).
Therefore, to start the transition from "Bogdanchiks" to electric buses, the state needs to plan a mechanism to support their implementation. This may be a special fund in the state budget to co-finance part of the cost of an electric bus, the source of which will be a special excise tax on diesel or gasoline.
The transition to electric buses is not only a matter of urban ecology, development of domestic production, but also a matter of energy security. Today, we import about 85% of diesel, despite the fact that Ukraine has a surplus of electricity generating capacity.